[goeie vraag] Goeie vraag: Hoe is een grootschalige operatie zoals tijdens Hemelvaart geregeld?

12-06-2024 472 keer bekeken 0 reacties

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk en interessant, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: hoe is een grootschalige operatie geregeld en hoe wordt er voor de medewerkers gezorgd die in dag en nacht in ploegendiensten werken?

In het Hemelvaartweekend vond een enorme operatie plaats bij het Terbregseplein. In vier dagen tijd is het viaduct ingereden dat onderdeel uitmaakt van de nieuwe oprit naar de A16 Rotterdam, is het viaduct in de A16 gesloopt in de richting van Gouda/Utrecht en is ervoor in de plaats een tijdelijke hulpburg geplaatst. Verspreid over het lange Hemelvaartweekend waren maar liefst 300 werknemers betrokken, die in shifts van 12 uur dag en nacht hebben gewerkt om alles voor elkaar te krijgen. Omgevingsmanager Paul Eijking van De Groene Boog is de schakel tussen de uitvoerders, de directe omgeving (woningen en bedrijven) en Rijkswaterstaat. Vanuit die rol weet hij hoe zo’n grootschalige operatie in z’n werk gaat en wat daar allemaal bij komt kijken.

Communicatie en afstemming

De voorbereidingen begonnen een half jaar van tevoren. “Het was een heuse precisieklus vanwege het vele werk dat binnen korte tijd en binnen beperkte ruimte gedaan moest worden en omdat er veel mensen bij betrokken waren. Elke centimeter en elke minuut werd benut”, zegt Paul. Vanaf de start heeft de projectleiding elke vier uur een afstemoverleg gehad. In dat overleg werden alle werkzaamheden systematisch op voortgang beoordeeld, waardoor afwijkingen in de planning snel zichtbaar werden. "Iedereen wist wat hij/zij moest doen, daardoor was de sfeer op de bouwplaats gedurende het gehele weekend positief. ”

Goede verzorging

Goede rust en voldoende energie is natuurlijk belangrijk bij een intensief weekend als deze. Daarom waren er twee locaties op de bouwplaats waar alle betrokkenen zich zowel ‘s nachts als overdag konden terugtrekken om wat te eten of drinken. “Slapen op de bouwplaats mag al heel lang niet meer”, volgens Paul. “Daarom konden medewerkers na de dienst naar huis om te slapen, of ze verbleven in een hotel in de buurt.”

Geoliede machine

Alle werkploegen wisten exact wat er te doen stond. Daardoor verliepen de werkzaamheden gecontroleerd en beheerst. Dankzij de afstemming door de projectleiding gedurende de dag, was er goed zicht op het werk dat nog te doen stond en welke werkploegen daarbij konden inspringen. Paul zegt hierover: “Het liep als een geoliede machine, ook dankzij de instelling van de werkploeg die aan de lat stond voor het inrijden van een ander viaduct. Zodra ze – ruim binnen de planning – klaar waren, boden ze hulp bij het team dat nog een berg aan werk moest verzetten om de A16 op tijd open te kunnen stellen. En dat was een paar keer zeer welkom. Dit is mijn tiende grote infraproject als omgevingsmanager, maar ik heb mijn ogen uitgekeken!” Dankzij de discipline en de inzet van betrokkenen zijn alle werkzaamheden volgens planning afgerond en kon de weg op maandag 13 mei 05.00 uur weer open.”

Cookie-instellingen