[interview] A16 Rotterdam: hoezo energieneutraal?

09-06-2020 200 keer bekeken

De A16 Rotterdam is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel. En dat terwijl een tunnel normaal gesproken als een flinke energieslurper wordt gezien.

Hans Pos, ontwerper en testmanager bij bouwcombinatie De Groene Boog: “Bij de ontwikkeling van de snelweg is voor alle 54 systemen in de tunnel kritisch gekeken naar het energiegebruik. Denk bijvoorbeeld aan ventilatoren, camera’s, matrixborden en detectielussen in het wegdek. Alle energie die daarnaast nog nodig is, wordt opgewekt door zonnepanelen die we langs de snelweg aanleggen.”

Verlichting

Verlichting is de grootste energiegebruiker. Hans: ‘Vooral op zonnige dagen. Dan moeten we de overgang naar de donkere tunnel zo klein mogelijk maken en moeten lampen fel schijnen.’ Er is minder licht nodig als de reflectiewaarde van het asfalt en de wanden hoger is. ‘Daarom leggen we in de tunnelmonden lichter asfalt en brengen we een coating aan op de tunnelwanden. Dat reflecteert beter, waardoor de lampen minder fel hoeven te schijnen. We maken ook nog eens gebruik van energiezuinige ledverlichting.’

Wisselstroom en gelijkstroom

95% van installaties werkt op gelijkspanning, terwijl ze worden gevoed met wisselspanning. Daar moet dan een omvormer tussen om de energie om te zetten, terwijl dat veel energie gebruikt. Hans legt uit: ‘Thuis gaat dat ook zo. Een laptop werkt op gelijkspanning, terwijl er wisselspanning uit het stopcontact komt. Het blok aan de kabel waarmee je je laptop oplaadt, werkt als omvormer. Dat blok wordt vaak warm, terwijl je geen warmte nodig hebt. Die warmte zien we als verlies. Om dit tegen te gaan zou de laptop op wisselspanning moeten werken, of meteen gevoed worden met gelijkspanning. En dat laatste is precies wat we in de tunnel gaan doen. We gaan gelijkspanning aanbieden, zodat er geen omzetters meer nodig zijn. Er is nog nergens een tunnel en weg gebouwd met zoon grote gelijkstroom installatie.’

Kijken naar vermogen

Van alle installaties achterhalen we ook hoeveel vermogen ze nodig hebben. Hans: ‘We bouwen vaak te zware installaties, waardoor meer warmte vrijkomt. Dan moet je meer koelen, waardoor je meer energie gebruikt. Door goed uit te rekenen hoeveel vermogen een installatie écht nodig heeft, besparen we energie.

Cookie-instellingen